vbnytkdw.jpg

אין ספק שהמעבר לאורח חיים טבעוני כולל גם את התחושה שהשינוי כולל וויתורים, שלאנשים שאוהבים אוכל ובישולים הם בגדר אובדן של ממש. אך כיום, עם הפופולריות הגוברת של התזונה הטבעונית והעובדה שישראל היא אחת מהמדינות הטבעוניות ביותר בעולם, יש יותר ויותר תחליפים מצוינים למאכלים נפוצים, המבוססים אך ורק על חומרים מן החי. תחליפים כמו גבינה טבעונית לפיצה, בשר העשוי חלבון סויה לבולונז, המבורגר מפטריות ועוד רבים. 

למה נוצרה התפיסה שתזונה טבעונית כוללת וויתורים? ובכן, המשמעות של טבעונות היא הימנעות מוחלטת מחומרים מן החי, כלומר הימנעות מאכילת בשר, ביצים, חלב וגבינות, דבש ודגים. אלו אכן המון וויתורים, אך כיום טכנולוגיות ייצור מזון וטעמים מאפשרות להכין מאכלים משלל מטבחים בעולם – איטלקים, אסיאתיים, ישראליים, אמריקאים – עם תחליפים כמו בשר טבעוני, גבינות טבעוניות ובכלל שימוש בחומרים מן הצומח המאפשרים ליצור טעמים מדויקים וקרובים מאוד למאכלים המקוריים. 

כבר לא צריך לוותר על פיצה

גבינות טבעוניות הן מצוינות לא רק למי שעובר לתזונה טבעונית אלא למי שאוהב ג׳אנק פוד ורוצה להרזות, למי שרגיש ללקטוז ובכלל למי שרוצה לאכול בריא – גבינה טבעונית לפיצה, למשל, מהווה תחליף בריא, מזין ונעים לבטן רגישה. גם תחליפי בשר טבעונים, למשל מחלבון אפונה או חלבון סויה, יכולים להיות טעימים ומזינים. למעשה, מסעדות רבות שחרטו על דגלן את המסר הטבעוני יצרו מנות שלמות וייחודיות המבוססות על חומרים מן הצומח בלבד, מנות העומדות בפני עצמן שחובבי אוכל רבים נוהרים לטעום אותן. 

בתור טבעונים, אפשר להודות שאתם מתגעגעים לטעם של בשר וגבינות, ולמזלכם יש המון אופציות שמנסות להגיע לטעמים המדויקים שיש למנות מסוימות. גבינות טבעוניות מיוצרות בדרך כלל מאגוזים ומסויה, כאשר האגוזים הנפוצים הם קשיו ושקדים. קשיו, למשל, משמש להכנת סוגים רבים של גבינות, בהן פטה, מוצרלה, שמנת, וגבינה מעושנת. סויה הוא חלבון מצוין המשמש להכנת חלב, גבינת שום שמיר, יוגורט, לאבנה ואפילו בולגרית. 

איפה ניתן למצוא תחליפים טבעוניים?

אם חשקה נפשכם במאכל שאינו טבעוני, ואתם מחפשים תחליפי מצוינים כמו טופו סויה להכנת בולונז, גבינה טבעונית לפיצה, או תחליף חלב לקפה של הבוקר, ישנם בתי טבע רבים שמתמקדים באורח החיים הטבעוני על שלל גווניו. הם מתפקדים כמעין סופר טבעוני המשמש את כל מי שמחפשים עגלת קניות אלטרנטיבית לזו של רשתות השיווק, שתכיל גם מוצרים אקולוגיים, אורגניים ובעיקר בריאים. בתי הטבע הללו פרושים בכל רחבי הארץ ומאפשרים לצרכן הישראלי לקחת חלק בטרנד עולמי גדול, שבכללי אפשר לכנות אותו ״צרכנות מודעת״ שעיקרה הוא צרכנות המיועדת להשאיר חותם מינימלי על הסביבה.

גם מוצרי ניקיון וטיפוח ניתן למצוא בבתי טבע, לצד תחליפים טבעוניים למיניהם. יותר ויותר נשים מבינות כי ניתן להשתמש במוצרי טיפוח שלא יוצרו באמצעות ניסויים בבעלי חיים, העשויים מחומרים טבעיים בלבד וללא כימיקלים. גם מוצרי ניקיון יכולים להיות בלתי מזיקים לסביבה ולהכין כימיקלים טבעיים בלבד, שאינם מזהמים שופכה ושתהליך הייצור שלהם אינו משחרר גז פחמני בכמויות. משבר האקלים הוא עוד חלק במכלול של צרכנות המודעת לסביבתה, ואין ספק שגם הצרכנים הקטנים צריכים לקחת חלק במאבק נגד החרפתו. 

לא רק מוסריות – תזונה וקולינריות חדשנית

טבעונים רבים מתחילים את המסע לצרכנות מתוך תפיסה מוסרית שרואה לנגד עיניה את חסרי הישע, בעלי החיים, העוברים התעללות רבה על מנת שהמזון שלנו יגיע לצלחת בתצורתו הנקייה, האסתטית והטעימה. אך כיום רבים מבינים שלחומרים מן הצומח יש תפקיד מרכזי וממשי של ממש בתזונה ושהם חשובים לא פחות מאשר החלבון והסידן שיש בבשר ובגבינות, ויותר מכך, ניתן למצוא חלבון וסידן בחומרים מן הצומח לא פחות מאשר בחומרים מן החי. אין ספק שתחליף כמו גבינה טבעונית לפיצה הופך את הג׳אנק פוד שפיצה הפכה להיות למאכל קצת יותר סביל, מזין ובריא לבטן. 

היצירתיות היא שם המשחק במטבח הטבעוני, שמביא אתו חדשנות קולינרית. בעולם המודרני הייתה תחושה שכבר אי אפשר כל כך לחדש את המגוון של המאכלים הקיים בעולם. אך הניסיון ליצור מאכלים חדשים ממעט מרכיבים, גרם לכך שהופיעו מנות טבעוניות מורכבות, מדהימות בעושרן ובטעמן, ומדהימות עוד יותר כאשר מבינים שהן עשויות מירקות, פירות וקטניות בלבד. 
 

סל הקניות שלי